دستگاه اکسیژن ساز 

دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) چیست؟

برای زنده ماندن، به اکسیژن نیاز داریم که از ریه‌ها به سلول‌های بدنمان برود. گاهی اوقات میزان اکسیژن در خون ما می‌تواند کمتر از حد طبیعی باشد. آسم، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آنفولانزا، و COVID-19 برخی از مشکلات سلامتی هستند که ممکن است باعث کاهش سطح اکسیژن شوند. هنگامی که سطوح اکسیژن خیلی پایین است، ممکن است نیاز به مصرف اکسیژن اضافی داشته باشیم که به عنوان اکسیژن درمانی شناخته می‌شود.

یکی از راه‌های رسیدن اکسیژن اضافی به بدن، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز است. دستگاه اکسیژن ساز تجهیزات پزشکی هستند که باید فقط با نسخه به فروش برسند و استفاده شوند. شما نباید از یک دستگاه اکسیژن ساز در خانه استفاده کنید مگر اینکه توسط یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی تجویز شده باشد. دادن اکسیژن به خودتان بدون اینکه ابتدا با پزشک صحبت کنید ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد. ممکن است در نهایت اکسیژن زیادی یا خیلی کم مصرف کنید. تصمیم به استفاده از یک دستگاه اکسیژن ساز بدون نسخه می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند مسمومیت با اکسیژن ناشی از دریافت بیش از حد اکسیژن شود. همچنین می‌تواند منجر به تأخیر در دریافت درمان برای شرایط جدی مانند COVID-19 شود.

تنفس با غلظت بالای اکسیژن ممکن است به ریه‌های شما آسیب برساند. از سوی دیگر، نرسیدن اکسیژن کافی به خون، وضعیتی به نام هیپوکسی، می‌تواند به قلب، مغز و سایر اندام‌ها آسیب برساند. با مشورت پزشک خود، دریابید که آیا واقعاً به اکسیژن درمانی نیاز دارید یا خیر. در این صورت، پزشک شما می‌تواند تعیین کند که چه مقدار اکسیژن و برای چه مدت باید مصرف کنید.

جهت خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز حتماً از طریق شرکت معتبر اقدام نمایید. میترا طب از جمله شرکت‌های دارای مجوز و معتبر در این زمینه است. شما عزیزان باید با شماره‌های 09125906605-09102121077-02155366471 تماس بگیرید.

چه چیزهایی باید در مورد اکسیژن‌سازها بدانم؟

تغلیظ کننده‌های اکسیژن، هوا را از اتاق می‌گیرند و نیتروژن را فیلتر می‌کنند. این فرآیند مقادیر بیشتری از اکسیژن مورد نیاز برای اکسیژن درمانی را فراهم می‌کند. دستگاه اکسیژن ساز ممکن است بزرگ و ثابت یا کوچک و قابل حمل باشند. دستگاه اکسیژن ساز با مخازن یا سایر ظروف تأمین‌کننده اکسیژن متفاوت هستند؛ زیرا از پمپ‌های الکتریکی برای متمرکز کردن اکسیژنی که از هوای اطراف می‌آید استفاده می‌کنند.

این دستگاه جزو تجهیزات ضروری پزشکی به حساب می‌آید؛ زیرا بیمارانی که از بیماری انسداد ریه، آمفیزم و سایر بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند؛ بایستی از این دستگاه استفاده کنند. همین‌طور بیماران پونومی، قلبی، ریوی، آسمی و حتی افراد سالم نیز می‌توانند برای رفع خستگی از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند. البته در این دو سال اخیر به دلیل وارد شدن بیماری کرونا در کشور برخی از آنها که دچار مشکلات ریوی می‌شوند باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند. این افراد می‌توانند با اجاره دستگاه اکسیژن ساز در منزل خود اکسیژن مورد نیاز خود را تأمین کنند.

به خاطر درخواست و نیاز افراد و خانواده‌هایی که بیماری تنفسی دارند، شرکت‌ها تصمیم به ارائه خدمات پرستاری و پزشکی در منازل و اقدام به فروش و اجاره اکسیژن ساز کردند. شرکت میترا طب برای کمک به شما عزیزان در نگهداری بیماران خود در منزل، تجهیزات پزشکی ضروری را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

  • از دستگاه اکسیژن ساز یا هر فرآورده اکسیژنی در نزدیکی شعله باز یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید.
  • دستگاه اکسیژن ساز را در فضای باز قرار دهید تا احتمال خرابی دستگاه در اثر گرم شدن بیش از حد کاهش یابد.
  • هیچ دریچه‌ای را روی دستگاه اکسیژن ساز مسدود نکنید؛ زیرا ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.
  • به طور دوره‌ای دستگاه خود را از نظر وجود آلارم بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکسیژن کافی دریافت می‌کنید.
  • اگر برای مشکلات مزمن سلامتی برای شما یک دستگاه اکسیژن ساز تجویز شده است و تغییراتی در تنفس یا سطح اکسیژن خود دارید یا علائم COVID-19 دارید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. به تنهایی تغییراتی در سطح اکسیژن ایجاد نکنید.
  • دستگاه اکسیژن ساز جایگزین بسیار مناسبی برای زمان‌هایی که بیمار نیاز دائم به اکسیژن دارد و یا در مکان‌هایی که نگهداری کپسول اکسیژن خطرناک است، می‌باشد. اکسیژن ساز یک گزینه بسیار مناسب‌تر، کارآمدتر، امن‌تر و مقرون به صرفه تر از مخازن اکسیژن می‌باشد.
  • دستگاه اکسیژن ساز معمولاً شامل لوازم جانبی مثل مرطوب‌کننده‌ها، فیلترها، سوند نازل و‌ … می‌باشند. همین‌طور برای بررسی سطح واقعی اکسیژن خون بیمار، این امکان را دارید که از یک دستگاه پالس اکسیمتر نیز همراه با آن استفاده کنید.
  • یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این دستگاه برای زمانی است که خدای نکرده بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید. زیرا می‌توانید هم از خدمات پرستار کرونایی در خانه استفاده کنید. هم با اجاره دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن مورد نیاز بیمار را تأمین کنید.
  • برای بیمارانی که از انواع بیماری‌های تنفسی مانند انسداد ریه، آمفیزیم، بیماری کرونا و … برخوردار هستند، اکسیژن ساز یک دستگاه ضروری برای این افراد می‌باشد.

اجزای اصلی دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

هوا از نیتروژن، اکسیژن، دی‌اکسیدکربن و سایر گازها تشکیل شده است. 78 درصد از ترکیب هوا نیتروژن، 21 درصد اکسیژن است، در حالی که سایر گازها 1 درصد باقیمانده را اشغال می‌کنند. این بدان معنی است که نیتروژن و اکسیژن در مجموع 99٪ از کل ترکیب هوا را به خود اختصاص می‌دهند.

اگر نیتروژن از هوا حذف شود، گاز اولیه‌ای که باقی می‌ماند اکسیژن با سطح خلوص حدود 90-95٪ است. یک متمرکز کننده اکسیژن برای استفاده از این ایده در ترکیب با اصل جذب نوسان فشار برای ارائه حداکثر 95٪ اکسیژن خالص طراحی شده است. اجزای اصلی یک متمرکز کننده اکسیژن چیست؟

  • سری فیلترهای هوا: برای فیلتر کردن تمام ناخالصی‌های موجود در هوا.
  • کمپرسور هوا: هدف اصلی کمپرسور هوا فشار دادن هوا به داخل متمرکز کننده و فرستادن آن به بسترهای غربال مولکولی است.
  • غربال مولکولی: یک متمرکز کننده اکسیژن دارای دو غربال مولکولی است که برای به دام انداختن نیتروژن طراحی شده‌اند.
  • خروجی اکسیژن: این به دریچه‌ای اشاره دارد که اکسیژن تصفیه شده را به بیمار می‌رساند.
  • فلومتر: فلومتر برای تنظیم جریان اکسیژن بر حسب لیتر در دقیقه (LPM) استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید که مقدار مصرف دستگاه اکسیژن ساز باید توسط پزشک مشخص شود. بیشتر پزشکان مقدار اکسیژن مورد نیاز بیمار را با واحد لیتر در دقیقه در نسخه آن مشخص می‌کنند. برخی از بیماران ممکن است در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به اکسیژن تولید شده توسط اکسیژن ساز نیاز داشته باشند. در این صورت برای این افراد وجود اکسیژن ساز خانگی ضروری می‌باشد. پس بهتر است با اجاره اکسیژن ساز آن را به منازل خود ببرند.