بررسی تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ

تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ را می‌دانید؟ اکسیژن درمانی اغلب در کنار درمان CPAP استفاده می‌شود که ممکن است شما را متعجب کند که آیا تفاوتی بین دستگاه CPAP و متمرکزکننده اکسیژن وجود دارد یا خیر؟ پاسخ کوتاه این است که بله. این دو درمان پزشکی یکسان نیستند و می‌توانند مستقل از یکدیگر استفاده شوند.

آیا یک دستگاه CPAP مانند یک متمرکزکننده اکسیژن است؟ چه زمانی باید از اکسیژن درمانی استفاده کرد؟ دستگاه CPAP چگونه کار می‌کند؟ ما اینجا هستیم تا به همه این سؤالات پاسخ دهیم. برای اطلاع از تفاوت‌های بین دستگاه‌های CPAP و سیستم‌های اکسیژن  و تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ به خواندن این مطلب از میترا طب ادامه دهید.

اکسیژن درمانی

پزشکان برای بیمارانی که مقدار مناسب اکسیژن دریافت نمی‌کنند، اکسیژن درمانی را تجویز می‌کنند. اکسیژن مکمل معمولاً از طریق یک مخزن اکسیژن یا اکسیژن ساز تأمین می‌شود. از این روش درمانی می‌توان برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کرد، مانند:

  • آسم
  • فیبروز سیستیک
  • COPD
  • آپنه خواب
  • عفونت‌های ویروسی مانند COVID-19
  • سرطان‌هایی مانند سرطان ریه

تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ؟ ارائه اکسیژن درمانی

برای درک تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ ابتدا باید با روش‌های اکسیژن رسانی مختلفی آشنا شوید. روش‌های مختلفی برای رساندن اکسیژن به بیماران وجود دارد، اما دستگاه اکسیژن ساز یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است. تغلیظ کننده‌های اکسیژن در هر دو مدل بزرگ‌تر، خانگی و سیستم‌های کوچک‌تر و قابل‌حمل‌تر موجود هستند. این دستگاه‌ها با تبدیل هوای اطراف بیمار به اکسیژن خالص کار می‌کنند که سپس از طریق لوله‌های پزشکی و کانول یا ماسک بینی تحویل داده می‌شود.

CPAP درمانی چیست؟

CPAP مخفف فشار مثبت مداوم راه هوایی است. این درمان برای بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب استفاده می‌شود. وضعیتی که عضلات گلوی بیمار در هنگام خواب فرومی‌ریزد و راه هوایی او را مسدود می‌کند. بای پپ نیز نوعی CPAP درمانی است که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

BiPap چیست؟ Bi-level positive airway pressure

مهمترین تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ چیست؟ دستگاه‌های فشار مثبت راه هوایی دو سطحی (BiPAP) برای درمان آپنه انسدادی خواب (OSA) استفاده می‌شوند. وضعیتی که راه‌های هوایی را در طول خواب مسدود می‌کن.، جریان هوا را محدود می‌کند و همچنین شرایط دیگری که بر تنفس تأثیر می‌گذارد. درمان BiPAP که شامل استفاده از دستگاه BiPAP است، یک درمان تهویه غیرتهاجمی است که برای کمک به تنفس در چنین مواردی طراحی شده است.

آشنایی با بای پپ
تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ

ماشین‌های BiPAP چیست؟

دستگاه BiPAP یک دستگاه تهویه غیرتهاجمی است که عمل تنفس را تقلید می‌کند. هوای پرفشار را در حین دم وارد ریه‌های شما می‌کند که به آن فشار راه هوایی مثبت دمی (IPAP) نیز گفته می‌شود، و فشار پایین‌تر در حین بازدم که به‌عنوان فشار راه هوایی مثبت بازدمی (EPAP) یا فشار بازدمی انتهای مثبت شناخته می‌شود. دستگاه‌های BiPAP اغلب برای درمان اختلالات تنفسی در خواب از جمله OSA، رایج‌ترین نوع آپنه خواب استفاده می‌شود.

بر خلاف انواع دیگر درمان فشار مثبت راه هوایی (PAP) مانند فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) و فشار مثبت خودکار راه هوایی (APAP)، فشار هوای ارسال شده از طریق دستگاه BiPAP بستگی به این دارد که کاربر در حال دم یا بازدم باشد. زمانی که فشار CPAP یا APAP خیلی زیاد است، افراد ممکن است در بازدم دچار مشکل شوند.

درمان BiPAP ممکن است یک جایگزین مناسب برای افرادی باشد که نمی‌توانند فشار جریان هوا را که در طول درمان با دستگاه APAP یا CPAP انجام می‌شود تحمل کنند. اگر یکی از بیماری‌های ذکر شده در زیر را دارید ممکن است به BiPap نیاز داشته باشید:

  • اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)
  • آپنه انسدادی خواب
  • سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی
  • ذات‌الریه
  • شعله‌ورشدن آسم
  • تنفس ضعیف بعد از عمل
  • بیماری عصبی که تنفس را مختل می‌کند

برای افرادی که تنفس آنها ضعیف است BiPap ممکن است گزینه خوبی نباشد. همچنین اگر هوشیاری شما کاهش‌یافته یا مشکلات بلع دارید این گزینه درمانی مناسبی نیست. BiPap ممکن است در این شرایط به اندازه کافی کمک نکند. در عوض، ممکن است به یک ونتیلاتور با یک لوله مکانیکی که در گلوی شما قرار می‌گیرد نیاز داشته باشید. یا ممکن است از تراکئوستومی سود ببرید.

چگونه PAP درمانی و اکسیژن درمانی تکمیلی به هم مرتبط هستند؟

اگرچه تفاوت اکسیژن ساز با بای پپ وجود دارد و درمان PAP و اکسیژن درمانی برای درمان بیماری‌های کاملاً متفاوت استفاده می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که آنها به هم مرتبط نیستند. هر دو روش درمانی برای بهبود تنفس و ارتقای سلامت ریه و همچنین رفاه عمومی استفاده می‌شوند و در شرایط خاص، ممکن است نیاز به استفاده هم‌زمان از CPAP و اکسیژن درمانی داشته باشید.

اگر شما عزیزان به تجهیزات پزشکی مختلفی مانند تخت بیمارستانی، مانیتور علائم حیاتی، تشک مواج، ویلچر و غیره نیاز داشتید می‌توانید با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از میترا طب تهیه نمایید. برای مشاوره رایگان نیز می‌توانید با شماره 09125906605 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *