در ابتدا دستگاه های اکسیژن ساز بسیار سنگین و بلند و همین طور غیر قابل جمل بودند که در اوایل سال 2000، دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل تولید شدند. این دستگاه ها توانایی این را داشتند که به بیمارانی که در خانه نیستند نیز کمک کنند.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل مزایای ویژه ای نسبت به سیستم مخزن های اکسیژن تحت فشار دارد. اما با وجود مزایای زیاد یک عیب قابل توجه دارد که آن هم این است که مقدار زمانی که به پریز برق متصل نمی باشد و بایستی با باتری کار کند، به اندازه مدت زمان مخازن اکسیژن نمی باشد. در زمان خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز حتما به این نکات توجه کنید.

نکته دیگری که درباره دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل وجود دارد این است که در این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه ها ی اکسیژن ساز و مزخن های اکسیژن تحت فشار، خطر احتراق وجود دارد. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از آن، استعمال دخانیات ممنوع می باشد و این دستگاه باید در محیط های خشک و خنک نگهداری شود و همین طور از مواد قابل اشتعال و منابع گرما دور باشد. بنابراین بعد از خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز در تهران این نکات را رعایت کنید.

بهتر است بدانید که تمامی دستگاه های اکسیژن ساز از یک فرایند شناخته شده که تحت عنوان “جذب نوسان  فشار” می باشند، استتفاده می کنند. همه ی گاز ها به شکل سطحی و یا به صفحه های جامد تحت فشاری خاص جذب می شوند، اما توجه داشته باشید که مقدار جذب برای صفحات گوناگون به وسیله تنظیمات فشاری برای انواع گاز ها متفاوت است.

به شکل ویژه، دستگاه های اکسیژن ساز دارای مواد معدنی زئولیت می باشند که نیتروژن را با درصد بالاتری نسبت به اکسیژن جذب می کند. زمانی که دستگاه در معرض هوا قرار گیرد، مواد معدنی زئولیت، نیتروژن موجود را سریع جذب می کنند و آن را در بر میگیرند. این نیتروژن می تواند در زمان تنفس برای انسان ها مضر باشد. همین طور در این دستگاه ها جزعی تحت عنوان غربال مولکولی وجود دارد که وظیفه اش این است که هوا با اکسیژن خالص را وارد دستگاه کند و دستگاه نیز این اکسیژن خالص را به کاربر برساند.

بهتر است بدانید که دستگاه های اکسیژن ساز برای تولید اکسیژن خالص طراحی و ساخته شده اند که اغلب درصد خاص بودن آن چیزی بین 87 الی 96 درصد می باشند. بنابراین اگر بیماری دارید که نیاز به اکسیژن دارد، حتما برای خرید و یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز اقدام کنید.

مراحل انجام کار دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه های اکسیژن ساز به وسیله 4 فرایند کار می کنند. این چهار فرایند عبارتند از:

اولین مرحله این است که دستگاه اکسیژن ساز در معرض هوا قرار میگیرد.

در دومین مرحله دستگاه اکسیژن ساز هوا را میگیرد و فشروده می کند؛ توجه کنید این دستگاه ها به یک مکانیزم خنک کننده به منظور جلوگیری از گرمای زیاد مجهز می باشند.

در سومین مرحله مواد معدنی زئولیت، نیتروژن را جذب می کنند و آن را در بر میگیرند، در صورتی که در آخر اکسیژن از بخش غربال مولوکولی عبور می کند.

در آخرین مرحله اکسیژن خالص و تصفیه شده به وسیله لوله بینی یا ماسک به کاربر منتقل می شود.

یکی دیگر از نکاتی که درباره این دستگاه ها وجود دارد این است که کاربران می توانند به وسیله رابط درونی، مقدار جریان هوا را تنظیم کنند. اغلب دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل این امکان را دارند تا اکسیژن را با سرعت دو یا سه لیتر در دقیقه تحت تنظیم جریان مداوم هدایت کنند. بهتر است قبل از خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز این نکات را بدانید و به آنها توجه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *